Marked- og innsamling

Marked- og innsamling

Dette forumet er for deg som jobber innenfor fagområdene innsamling, marked og kommunikasjon. 

Foredragsholdere er Lars Ulvestad Hordnes, Pelle Bruun, Mario Ek Aparicio og Ingebjørg Melien Øra.

Vi tar forbehold om at det kan forekomme endringer i programmet.



Kl 11.00-11.45
Feeding the monster
Fundraising skifter fra papir til digitalt, i stort tempo. Men hva skjer med dataene vi gir fra oss, med annonsekronene vi betaler. Blir personvern håndtert forsvarlig, når teknologigigantene kommer oss stadig tettere på livet? Hvordan forholder vi oss til dilemmaet: Behov for å skape digitale inntektsstrømmer vs personvern og en bærekraftig samfunnsmodell under demokratisk kontroll.  

Kjersti Marie Løken Stavrum er journalist og redaktør, fra 2013 til 2016 generalsekretær i Norsk Presseforbund. Fra november 2016 er hun adm.dir. i stiftelsen Tinius og Blommenholm Industrier. Hun er utdannet statsviter innen internasjonal politikk og har en mastergrad i ledelse. Stavrum er leder i Norsk PEN fra 2019 og er styremedlem i Ethical Journalism Network. Fra 2019 er hun styreleder i stiftelsen Cultiva. Hun er styremedlem i Faktisk.no. I 2020 ble hun av regjeringen oppnevnt som leder i den andre Ytringsfrihetskommisjonen.


Kl 13.30-14.00
Bestemor er på Snapchat!
Før kunne vi kjøpe en helside eller to i VG eller noen TV-spot-spotter på TV2 så hadde vi nådd alle i hele Norge på en uke. Slik er det ikke lenger. Hvordan når vi ut til de unge i dag? Leser de unge voksne avisene lenger? Bestemor er på Snapchat og bestefar leser lokalavisen på mobilen, hvordan skal vi nå ut til alle med den rette frekvensen for å få dem til å velge oss i havet av tilbydere?

Rådgiver og partner i Hensikt. Lars har jobbet med digital markedsføring siden 1997 og har være med på innføringen av alle de digitale plattformene vi bruker til markedsføring i dag. Siden starten i 1997 har Lars jobbet med flere av Norges største selskaper og har hjulpet annonsører i alle former og farger med alt fra DM til søkemotormarkedsføring.


Kl 14.15-14.45
Telemarketing: Fremdeles en effektiv fundraisingkanal?
Telefonambassadøren er den eneste menneskelige kontakten giveren har med organisasjonen. Det er der vi kan lytte, være samtalepartner, skape engasjement, vise forståelse og finne løsninger tilpasset giveres behov. Digitale løsninger er bare delvis gode erstattere for dette. I foredraget kommer det fram hvilke positive erfaringer UNICEF har ved bruk av telemarketing som fundraisingskanal.

Pelle Bruun har erfaring fra salg og salgsledelse. Først 14 år som telefonselger og salgssjef i forsikringsbransjen før han for 6 år siden startet UNICEF Norge sitt interne callsenter. Kundetilfredshet og givertilfredshet har alltid førsteprioritet. Det har igjen vært nøkkelen til suksessene


Kl 15.00-15.30
Fremtidens fastgiver – Vipps så har du en ny!
Vipps har lenge vært en viktig kanal for gaver til ideelle organisasjoner – spesielt når kontantbruken forsvinner. Med Vipps Faste betalinger, har vi laget fremtidens løsning for faste givere – Vipps så har du en ny!

Kontakt knif:dagen 2020

Cecilia Sbertoli