Stor suksess med VippsGo på Skjærgårdssang

Stor suksess med VippsGo på Skjærgårdssang

​Skjærgårdssang – musikkfestivalen i Langesund, samler nærmere 3 000 mennesker hvert år, noe som kan være en stor utfordring når det gjelder kø ved serveringsstedene. Dette året ville daglig leder, Jarle Storebø, prøve noe nytt for å få ned køene.

– Jeg ble positivt overrasket over hvor enkelt det var å opprette en VippsGO-butikk i appen. Og ikke minst hvor enkelt det var for gjestene å finne ut hva de skulle betale for.

Storebø forteller at de hadde to forskjellige utsalgssteder der de brukte VippsGO. Ett sted for varm mat og ett sted med selvbetjening. Med god skilting og informasjon om hvordan man kunne betale med VippsGO benyttet mange appen.

Vipps brukes av mange

Snittalderen på festivalen ligger på rundt 60+. Og for flere i denne målgruppen kan ny teknologi virke skremmende. Men det viste seg at VippsGO er såpass enkelt at selv de eldste brukte appen. – Vi hadde folk som stod ved serveringsstedene og hjalp de som ikke hadde brukt denne måten å betale på før. Nesten samtlige hadde Vipps på smarttelefonen. Når vi viste de hvordan de skulle gå frem for å betale, holdt det med å vise dem fremgangsmåten den ene gangen. For kunden var det bare å søke opp et nummer inne i appen. Da får man opp navnet til arrangementet en skal betale til.

– Vi valgte å lage en enkel meny inne i appen, så i stedet for å skrive navnet på hver enkel brus, skrev vi bare brus og prisen bak. Da slipper kundene å lete i en lang meny, forteller Storebø.

– Det å kunne få hele menyen i appen er veldig bra, men da må man holde det så enkelt som mulig. Folk vil ikke scrolle for lenge for å finne det de leter etter. Ikke bare er det et irritasjonsmoment for kunden, men det kan også være kilden til kø, sier Storebø.

Kollekten gikk til himmels

Tiden der alle har kontanter på seg er over. Nå er det betalingskort og mobile løsninger som gjelder. Derfor valgte Skjærgårdssang også å innlemme kollekten i VippsGO. Der kunne man velge hvor mye man ville gi, og folk ga mye. –  Vi fikk inn nærmere 400 000 kroner i kollekt under festivalen, og over 60 prosent av pengene kom via VippsGO. Dette gjør det enkelt for de som gir, og de som mottar pengene. Det er en meget god og oversiktlig betalingsmåte, poengterer han.

Anbefaler andre å bruke VippsGO

Storebø er sikker i sin sak når han mener VippsGo er betalingsformen for fremtiden og han sier at festivalen skal fortsette å bruke VippsGO. – Det gjør det lettere for oss og ikke minst for kundene som skal kjøpe seg en brus eller en vaffel. Så lenge du har søkt oss opp en gang i appen, kommer navnet automatisk opp øverst i menyen. Da slipper man å skrive inn nummeret for bedriften hver gang, sier Storebø avslutningsvis.

På generalforsamlingen til NLM 3-8. juli ble det samlet inn totalt 3,89 millioner i gaver, hvorav 2,6 millioner på Vipps

Bare i løpet av avslutningsmøtet søndag formiddag kom det inn 1,94 millioner. ​1,4 millioner av disse kom gjennom Vipps. Under møtet ble det opplyst om muligheten for å gi med Vipps, og nummeret stod på storskjermen. Likevel ble det en positiv overraskelse at en så stor andel av kollekten ble gitt med Vipps. – Vi er både ydmyke og takknemlige i møte med kollekt-tallene fra årets generalforsamling, sier Øystein Frøysa til nlm.no.

Virksomheter kan benytte Vipps på flere måter

Den enkleste formen er å benytte et Vippsnummer slik som NLM. VippsGO gir flere muligheter og lar organisasjonen sette opp en liten butikk i appen, samt å la giverne registrere seg for skattefradrag for gaver.

Lurer du på hvordan din organisasjon kan benytte Vipps best mulig? Ta kontakt med din kundeansvarlig 
i Sparebanken Sør, eller Karl Gunnar Opdal i Knif Innkjøp.


Kontakt Knif Innkjøp

Karl Gunnar Opdal
952 35 818

Kontakt Sparebanken Sør

kundesenterbedrift@sor.no