Et nytt eksempel på useriøse strømleverandører

Et nytt eksempel på useriøse strømleverandører

Her er ett eksempel på en strømavtale med betydelige kostnader for et KNIF-medlem (anonym). Virksomheten ble lurt til å inngå en avtale hvor strømprisen var på ca 100 øre pr kwh (i tillegg kom nettleien). Bindingstiden varer til 2021. For å oppheve avtalen kom det et solid krav om gebyr og betaling for ubrukt strøm (bruddgebyr).

Her er noen punkter på situasjonsbeskrivelsen vi har fått fra virksomheten:

  • I januar ble vi oppringt av Kraftkompaniet AS og tilbudt en gratis "Energianalyse”. Den skulle undersøke strømforbruket vårt en måned, og resultatet skulle bli en "skreddersydd" strømavtale. Vi ble forsikret om at avtalen kunne sies opp når som helst uten forpliktelser for oss under analysen. Dette sa vi ja takk til og undertegnet avtalen.

  • Det som stod nederst med liten skrift, la vi dessverre ikke merke til. Der var det en henvisning til en nettadresse med "betingelser for energianalyse", som vi med underskriften hadde godtatt. Se kraftkompaniet/energianalysevilkår

  • Da måneden var omme, fikk vi en e-post som gratulerte oss med en "skreddersydd" strømavtale. Se kraftkompaniet.no

  • Senere fikk vi faktura for de tre første månedene og den gjorde meg overrasket og urolig. Årsprisen for Hus 1 var kr 55.260 + mva og for Hus 2 kr 29.604 + mva. På fakturaen stod det at "forventet årsforbruk" ville være på 28.871 kWh/år og 19412 kWh/år. På Kraftkompaniets kundeservice ble vi fortalt at fastprisavtalen etter «Energianalysen» på Hus 1 var en fastprisavtale som dekket 37-65.000kWh/år, og på Hus 2 på 25-37.000.

  • Etter mange henvendelser til kundeservice fikk vi etter hvert informasjon om at fastpris-avtalen betydde at vi skulle betale "full pakke", uten refusjon for ikke benyttet strøm. Fra 1. august fikk vi etter mange forespørsler redusert avtalene til 25-37.000 kWh for Hus 1 og 18-25.000 for Hus 2.

  • I avtalen vi undertegnet skulle vi få en fastprisavtale basert på reelt forbruk avlest på strømmåler og fjerne kostnader på forbruk som ikke var tilstede
  • Vi ser at det er vår uoppmerksomhet har ført oss inn i dette, men samtidig kjennes det som et bondefangeri-opplegg også. Håper at du med din erfaring kan bistå oss!

Sammenlign gjerne strømtilbud eller nåværende avtale med KNIF-avtalen

Kåre Hegle i Knif Innkjøp forteller at dette eksempelet dessverre ikke enestående. Han anbefaler alle KNIF-medlemmene til å styre unna tilfeldige henvendelser og kontakte Fjordkraft for å få en strøm-sammenligning.

Avtalen med Fjordkraft har fortsatt god vekst og sikrer KNIF-virksomhetene best mulig strømpris. Trykk her for mer informasjon om KNIF sine tre ulike strømprodukter hos Fjordkraft.

Tidligere artikkel: Mange useriøse aktører i strømmarkedet

Les saken her


20. september 2019


Kontakt Knif Innkjøp

Kåre Hegle
404 05 988

Kontakt Fjordkraft

Lars Petter Lovik
915 79 686