Foto: Unsplash

ACTION: Gode løsninger i fundraising

I dag skal vi se på de gode løsningene. Løsningene som viser at giveren kan gjøre en forskjell.
Publisert: 14.02.2023 - Oppdatert: 20.09.2023

ved Eldbjørg Ukkelberg Rønneberg, tekstforfatter

 

Jeg gir alltid en innsamler den samme hjemmeleksen: Issue, action, impact, urgency.

Formularet betyr: Hva slags problemer kan giveren være med og løse? Hva er løsningen? Hva vil skje når problemet er løst? Og hvorfor gi ?

Du kan grave deg ned i problemene eller du kan gå rett på løsningen, som er dagens tema.

Ready for action!

 

Nummer 1: Det konkrete slår det abstrakte

Vis giveren en løsning som er lett å forstå og lett å se for seg. Konkretiser, så langt det lar seg gjøre.

Hva vil du helst gi penger til?

 

  • Forskning i laboratorium – eller en livreddende vaksine?

  • Utdanning – eller en lærer med et klasserom og skolebøker?

  • Humanitær hjelp – eller livreddende medisiner, mat og tepper?

 

I fundraising tror vi på at det konkrete slår det abstrakte. Det tror jo tekstforfattere ellers også, når vi sier «Show, don´t tell». Bruke konkrete substantiver som viser til ting i verden som du kan ta og føle på, for å hjelpe leseren å visualisere.

Eyes on the price! Det er vel det trikset jordmødrene tenker på også, når de sier: «Jeg ser hodet».  Til meg legger de til:

«Babyer har oransje hår!»


 

Men tilbake til vaksiner, bøker og matkasser:

Øyet vårt er mer opptatt av bilder enn lange remser med tekst. Derfor er valget ditt av bilder av stor betydning. Vi anbefaler som oftest å vise løsningen igjennom grafikk. Bruk foto eller illustrasjoner som viser frem den gode løsningen.

 

Nummer 2: Bruk priseksempler som nytter

Ingen vil gi en dråpe i havet. De vil heller fylle et glass. Det er motiverende å gi en gave som gjør en reell forskjell for et menneske.

Derfor anbefaler jeg at du regner deg frem til priseksempler som viser giveren nettopp en reell forskjell. I hvilke eksempler føler du best at du strekker til:

 

  • Gi 500 kr til bekjempelse av fattigdom? Eller gi 500 kr for at et barn skal få skoleplass og utstyr i et år?

  • Gi 400 kr for å forebygge barnedødlighet? Eller gi 400 kroner for at helsepersonell skal få opplæring i livredding av babyer med pustestopp?

  • Gi 300 til å spre Guds ord? Eller 300 kr for 20 bibler?

 

Oppsummert: Løsningen må være litt trangsynt

Du har sikkert hørt dette ordtaket før: «Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe én». Dette prinsippet styrer mye av kommunikasjonen min i fundraising.

Derfor zoomer jeg inn på detaljene: Et menneske som mottar en helt konkret hjelp, til en pris giveren har råd til.

Noen kunder synes det er ubehagelig å snevre det viktige arbeidet de gjør, til å bli så konkret. De synes selvfølgelig å hjelpe et menneske, men det kan være vanskelig å være så spesifikk når de gjør så mye viktig, og å være så tydelig med hva det koster.

Hvis du synes jeg anbefaler deg en litt vel trangsynt løsning, kan jeg oppmuntre deg med at den neste hjemmeleksen handler om å løfte blikket og se stort på hva giveren kan utrette.

For når vi kommer til impact, da skal vi vise frem hvilke konsekvenser giverens handlinger kan få. Og bare tenk på hvilke ringvirkninger en god gjerning kan få!

Mer om impact i neste innlegg.

 

PS: Dette er første innlegg om de grunnleggende elementene som må til for å lykkes med en innsamlingstekst: Issue, action, impact og urgency.

Kontakt Knif Fundraising

Cecilia Sbertoli, Knif Fundraising

Daglig leder
40 40 59 92 | | sbertoli@knif.no