Retorikk betyr «talernes kunst». Vi bruker også begrepet om «kunsten å overbevise». Den som mestrer retorikk, påvirker mennesker til å handle. Derfor trenger du, som er fundraiser, den eldgamle visdommen.
La meg oppsummere retorikkens historie frem til ditt liv, med fem setninger.
Aristoteles, Cicero og andre greske kjendiser fra oldtiden, visste hvordan de kunne kommunisere for å påvirke, og de lærte det videre.
Du kjenner nok selv en av de retorikerne i historien med størst innflytelse – Apostelen Paulus, som var skolert i retorikk og skrev brev som endret verden og forvandler enkeltmenneskers liv i dag, 2000 år senere.
Gode retorikere har startet verdenskriger og fått fiender til å ta hverandre i hendene.
Gode retorikere påvirker hva du kjører rundt i, hva du spiser og hvordan du tenker.
Historiens konklusjon: Læren om retorikk har bestått tidens prøve. Du trenger retorikkens visdom.
Sammenligner du deg med innflytelsen Paulus fikk, føler du deg nok liten, men jeg vil tro du allerede kjenner en del av retorikkens hemmeligheter.
En god retoriker kommer med rett ord til rett tid og vet at ord har makt, samtidig som den vet at den største delen av kommunikasjonen er ordløs.
De siste tiårene har skoleelever lært hvilke grep kommersielle og politiske krefter bruker for å overbevise dem. Og ungdommer har selv lært seg å snakke høyt til voksne om at de må ta seg sammen og redde verden.
Her får du en kort oppsummering av tre virkemidler du trenger for å påvirke mottakeren til å støtte ditt formål.
Skal du overbevise noen, må du:
Vise deg verdig tilliten deres
Tale til fornuften deres
Sette dem i riktig stemning
Hvis vi skal gjøre det litt mer gresk, må vi bruke følgende midler for å overbevise:
Etos, som betyr 'karakter, sedvane, skikk'
Logos, som betyr 'tale, ord, tanke, fornuft'
Patos, som betyr 'smerte, lidelse, lidenskap, affekt'
(Kilde: https://naob.no/ordbok/)
Tillit, fornuft og følelser hører sammen, og du må bruke disse nøklene i all kommunikasjon med giverne dine. Fra det lille ordet du velger i sosiale medier til det store arrangementet du skaper for organisasjonen din.
Ifølge retorikken, kan du ikke skille mellom hva du sier og hvem du er, dersom du ønsker å overbevise. Hva betyr det for deg som driver med fundraising?
Det vil jeg gjerne utforske. Så nå setter jeg i gang arbeidet med neste blogginnlegg:
Retorikk i fundraising - Å skape tillit gjennom etos
Dette er første innlegg i bloggserien «Retorikk i Fundraising». Du kan lese de andre innleggene i samlingen ved å trykke på en av boksene under: