Foto: iStock

Giveren er helten

Hvis dere er så flinke og klarer alt selv, hva skal dere da med giverens hjelp?
Publisert: 30.04.2024 - Oppdatert: 30.04.2024

ved Eldbjørg Ukkelberg Rønneberg, tekstforfatter

 

Kjære fundraiser, du driver med historiefortelling. For at historien skal gi gode gaveinntekter, trenger du den rette helten.

 

Hva er en helt? En helt er en karakter med et oppdrag. Helten bruker ressursene sine til å bekjempe det vonde.

Men det er ikke du som leser her som får rollen som helt. Selv om du spiller en viktig rolle.

Det er i alle fall ikke meg, tekstforfatteren, her jeg sitter og skriver om hvordan andre redder verden (Egentlig bruker jeg mye mer tid på visking enn på skriving. Jeg drikker te og visker bort. Ikke så heroisk).

Hvorfor kan ikke organisasjon være helten? Organisasjonene er flinke til å redde verden. Det er det de driver med, hver på sin måte. Mange fundraisere gir organisasjonen helterollen. Det er ikke så lurt.

For hvis organisasjonen klarer alt mulig selv, hva skal den da med gaveinntekter?

 

En god kandidat: Feltarbeideren

Skal vi ikke heller løfte frem de som er ute i felt og forvandler liv med egne hender? Leger, lærere og redningsarbeidere. Eller førerhunder på egne poter.

Ja, de er virkelig helter.

Men det er ikke feltarbeideren som skal ha hovedrollen i denne historien.

 

Gjør giveren til helten

Det er mennesket som gjør frivillig arbeid mulig, som skal få hovedrollen:

Giveren

Det kan godt hende giveren er for sjenert til å komme på scenen. Derfor må vi styrke giverens selvtillit.

Skriv til giveren på en personlig måte. Tilfredsstill det medfødte behovet han eller hun har for å bli sett og bekrefta. 

Og ikke glem hva som skal være det viktigste ordet i historien om hvem som redder verden:

DU

Skriv direkte til giveren din, og utfordre akkurat denne giveren til å ta ansvar.

For du har sikkert selv opplevd spørsmålet «Er det noen som kan stille i dugnadskomitéen»?...

Noen ble plutselig veldig opptatt av noe på gulvet, og tenker «Noen sier sikkert ja…».

Ikke omtal giveren som en grå masse, men som en sentral brikke.

Ta en kvantitativ kontroll av teksten din. Hvor ofte dukker ordet «du» opp?  Og hvor ofte bruker du navnet på organisasjonen, eller skriver «vi» og «oss»?

Selvskryt er ikke spesielt tiltrekkende. Men vi smelter litt når vi selv får skryt.

 

Så be organisasjonen gå av scenen og applaudere. Rollen som helt går til giveren. 

 

Kontakt Knif Fundraising

Cecilia Sbertoli, Knif Fundraising

Daglig leder
40 40 59 92 | | sbertoli@knif.no