Bilvask, bollebaking og bading er ikke bare gøy, det kan også gi organisasjonen din viktige gaveinntekter. Foto: iStock

Hvorfor engasjere en 16-åring?

16-åringen har ikke særlig med penger. Ikke er de kjent for å være særlig trofaste mot organisasjoner heller. Og er de egentlig interessert i noe annet enn telefonene sine?
Publisert: 06.12.2023 - Oppdatert: 06.12.2023

ved Eldbjørg Ukkelberg Rønneberg, tekstforfatter

 

Har du sett ungdommer som virkelig har lyst å samle inn penger for en sak? På leir, på skole eller i ulike organisasjoner?

Har du sett hvor uredde de kan være? Hvor trigget de blir av konkurranse? Hvor deilig naiv idealismen deres er?

Eller har du glemt det?

Tenker du bare på kiden som sitter med bøyd nakke over et blått lys, mens foreldrene selger store sekker med dopapir til egne venner på Facebook, for at poden kan gå på fotball der hen kan bevege seg to timer i uka og være sosial?

Voksne har planlagt det meste av hverdagen til barnet hele livet. Dersom dagens 16- åringer er ute og farter på egen hånd, er de ofte sporet med GPS. Det er ikke rart om denne generasjonen ikke tar initiativ, sånn uten videre.

Men ungdommers engasjement er ikke dødt, det er bare bedøvet.

Det er vi voksne som må skjerpe oss: Ungdom må få lov til å engasjere seg. De må få bruke armer og bein og oppdage gledene som ligger i å gjøre noe sammen. Vi må gjøre en innsats for å invitere dem og gi dem troa på at de får det til.

Kanskje arbeider du selv for en organisasjon som tør å gi ungdommene ansvar. Flere av våre kunder driver arbeid som utruster ungdommer. De ser ungdom bli forvandlingsagenter, som skaper stort engasjement i nærmiljøet.

Ungdommene baker boller, vasker biler, holder konserter, selger lodd, lager videoer, snekrer, syr, løper, farger håret lilla eller isbader.

Dette herlige engasjementet fra unge gjør at voksne griper lommeboka (eller vippser).  Slik kan bakende og badende ungdom skaffe viktige gaveinntekter til din organisasjon!

Som inspirasjon kan du gjerne sjekke ut Kristelig Gymnasium sin elevaksjon, som i løpet av 2023 har samlet inn nærmere 1,5 million kroner!

Så ikke la deg lure av ungdommens apatiske blikk bak skjermen. Selv om teknologien har endret seg, så er menneskets behov det samme i dag som da du var ung:

Ungdom ønsker å bli sett og å bli anerkjent. De ønsker å være med på noe meningsfullt, sammen med andre. Så la dem engasjere seg og ha det gøy mens de gjør det!

Kontakt Knif Fundraising

Cecilia Sbertoli, Knif Fundraising

Daglig leder
40 40 59 92 | | sbertoli@knif.no