ved Eldbjørg Ukkelberg Rønneberg, tekstforfatter
…
Hvordan skriver du en historie som gjør at folk vi gi?
La oss se på den delen av historien vi i KNIF Fundraising beskriver som impact, altså hvordan giverens gave kan påvirke verden.
Start med den enkelte og zoom utover
Når du skal beskrive problemet giveren skal være med og overvinne, zoomer du inn på noe konkret hver enkelt kan gjøre noe med. Gutten er kald, jenta mangler lærer, huset mangler tak. Et stort problem, som fattigdom eller naturkatastrofe, blir gjort «lite» eller rettere sagt håndterlig, ved å skrive konkret og personlig.
Men når vi nå skal kommunisere hva som er konsekvensene av giverens gave, skal vi zoome utover.
Mer enn en protese
La oss se på en forenklet historie:
En mann hadde et ødelagt ben. Han kunne ikke lenger forsørge familien sin. Han følte seg verdiløs, og menneskene rundt ham ignorerte ham.
Men giveren støtter et sykehus som kunne hjelpe mannen. Mannen fikk en protese, så nå kan han gå. Men ikke bare det: Mannen opplevde å bli tatt på alvor. Noen bryr seg.
Nå kan mannen forsørge familien sin. En hel familie er reddet!
Men konsekvensene av giverens gode handling trenger ikke å stoppe der.
Ved å hjelpe en, hjelper du mange
Hva om mannen som fikk hjelp, blir inspirert til å gi andre funksjonshemmede hjelpen de trenger?
Hva om mannens datter endelig kan få gå på skole?
Hva om sønnen blir så inspirert av forvandlingen i far, at han bestemmer seg for å få gode nok karakterer til å bli lege?
Hva om naboene blir påvirket av sykehusarbeidernes tro på menneskeverdet?
En slik historie hører vi stadig vekk fra organisasjonene vi arbeider for. Historien om at godhet sprer seg.
Som ringer i vann
Når du kaster en liten sten ut i vannet, bryter stenen overflaten. En liten ring danner seg rundt stenen din. Så en ring til. Og enda en. Ringene blir større og større. De brer seg langt bort fra stenen din, og det er litt vanskelig å se akkurat hvor ringene slutter.
Og hvor langt kan de egentlig spre seg, disse ringene av godhet?
Ringene som din giver kan få gjøre mulige, ved å gi en gave.
PS: Dette er første innlegg om de grunnleggende elementene som må til for å lykkes med en innsamlingstekst: Issue, action, impact og urgency.
ISSUE: Hva er PROBLEMET???
Verden er full av problemer. Det vet alle. Hvordan viser du at det likevel nytter å gi?
Les merACTION: Gode løsninger i fundraising
I dag skal vi se på de gode løsningene. Løsningene som viser at giveren kan gjøre en forskjell.
Les merURGENCY: Hvorfor skal leseren din gi NÅ?
Som fundraiser snakker du til mennesker som ønsker å gjøre en forskjell. Men det er ikke sikkert de har tenkt til å gjøre det akkurat nå. Og i morgen har de kanskje brukt pengene på noe annet.
Les mer