ved Marius Hammer, senior fundraiser
…
Anne vil ha TV-seere. Du vil kanskje ha givere, medlemmer, deltakere eller studenter. Metodikken er den samme. Flaggskipet hennes er snakkeprogrammet Lindmo på fredagskvelden. Flaggskipet ditt er kanskje fastgivertjenesten til din organisasjon.
Bli med på en liten omvei, for hva ER en dialogvenn i grunn?: Veien til å få seere eller fastgivere er ikke å stå på gater og streder og rope: BLI FASTGIVER!
For, å gi er grunnleggende sett en kjærlighetserklæring. Giveren har mange motivasjoner for å gi. Han vil se at pengene han gir skaper en endring, han vil være en del av «den gode gjengen» som gir, han vil svare på en indre uro – en stemme – som sier «dette vil jeg gjøre noe med».
Så hvordan kobler du som er fundraiser hoder og hjerter sammen, så giveren får tro på at hun kan skape endring, at der er plass i gjengen til henne, at der er en indre stemmer som vil gi? Så det blir lett å si JA når du spør?
Vel, treneren til Karsten Varholm sin metode er ikke å stå på sidelinjen og rope: LØP FORTERE!
Din beste metode for å verve givere er ikke å rope ut (fysisk eller digitalt): GI DA VEL!
(Med noen unntak, det kan du blant annet lese om i denne bloggen om du vil.)
Nei, vi må gjøre som Anne:
Hun bruker Facebook til å lage artige snutter hvor hun profilerer seg selv.
Budskapet er ikke «se på Lindmo på fredag», men en eller annen morsom underfundighet hun er glad for, sint for eller oppgitt over. Og jeg som seer titter med og tenker, «fin type hun der Lindmo, hun vil jeg gjerne henge mer sammen med».
Hun lager ukentlig podkast med tant og fjas, sammen med to kollegaer fra redaksjonen.
Igjen er fokuset ikke at jeg skal se på TV, men at vi skal ha det fint sammen. Hun bygger fellesskap, og gir lytterne et navn. De er KOMPISER. Det snakkes lite om at TV-programmet omtaler seg selv som en «fredagsfest» (kompiser pleier jo å gå på fest sammen..), men Kompisene tilbys gratis studiobilletter. Kom og bli med! sies det entusiastisk. Kun noen få kan jo møte i studio – men underbevisst forstår jo alle Kompisene at da kan de jo se på programmet.
Hun lager fysiske og digitale eventer.
Kompisfest på Rockefeller, digital kompisfrokost på ved kjøkkenbordet, og mer til. Mange muligheter jeg kan være med på. Høres moro ut også! Og jeg som ikke bor på Østlandet kan ikke så lett delta fysisk. Men vet du hva underbevisstheten min forteller meg? Da kan jeg i alle fall være med på fredagsfesten på TV.
Om Anne Lindmo er en sylskarp markedsfører og har konstruert dette, eller om hun bare er et grepa kvinnfolk som (som Anne ville ropt ut) !!ELSKER!! kompisene sine, ja det vet jeg ikke.
Men skal jeg tippe, så er dette helt ekte, og dermed genialt.
Vil du ha nye fastgivere, så er ikke metoden å rope ut: GI DA VEL!
Du må komme i dialog, varme opp hoder og hjerter, og vite akkurat når du bør spørre om å gi. Får du det til riktig, ja da blir det mange givere, og reisen blir en fest. Jeg vet det er mulig, for jeg ser det hver dag.
PS 1: Med fare for å overforklare, så er det selvsagt ikke slik at du skal kopiere Anne Lindmo. Du behøver ikke lage podkast. Men prinsippene kan du kopiere. Hva har du som gir VERDI til potensielle givere. Som de gjerne vil ha? Finner du ut det, så er du godt på vei til å bygge deg en gruppe dialogvenner – som etter hvert blir givere. Eller medlemmer. Eller TV-seere.
PS 2: Lurer du på hva en dialogvenn er? Dialogvennen er det første nivået i en givertrakt – på veien til å få faste givere.
Kort fortalt ser den trakten/giverreisen slik ut:
Nivå 1: Dialogvenn
Givere som ikke har begynt å gi.
Nivå 2: Første gave
Givere som har gitt sin første donasjon.
Nivå 3: Sporadisk appellgiver
Givere som fra tid til annen gir når de blir spurt.
Nivå 4: Trofast appellgiver
Givere som jevnlig gir når de blir spurt
Nivå 5: Fastgiver
Givere som gir med fast beløp og frekvens.
Fundraising: Fire spørsmål topplederen bør stille teamet sitt
Kjære toppleder. Vi har noe å lære av Erna, Jonas og Olaug. Og McDonalds.
Les merKontakt Knif Fundraising