Knif Fundraising | Ressurser for fundraisere

Knif Fundraising | Dialogvennarbeid: Look to Anne Lindmo

Skrevet av Knif Fundraising | Sep 25, 2024 8:11:32 AM

ved Marius Hammer, senior fundraiser

 

Anne vil ha TV-seere. Du vil kanskje ha givere, medlemmer, deltakere eller studenter. Metodikken er den samme. Flaggskipet hennes er snakkeprogrammet Lindmo på fredagskvelden. Flaggskipet ditt er kanskje fastgivertjenesten til din organisasjon.

Bli med på en liten omvei, for hva ER en dialogvenn i grunn?: Veien til å få seere eller fastgivere er ikke å stå på gater og streder og rope: BLI FASTGIVER!

For, å gi er grunnleggende sett en kjærlighetserklæring. Giveren har mange motivasjoner for å gi. Han vil se at pengene han gir skaper en endring, han vil være en del av «den gode gjengen» som gir, han vil svare på en indre uro – en stemme – som sier «dette vil jeg gjøre noe med».

Så hvordan kobler du som er fundraiser hoder og hjerter sammen, så giveren får tro på at hun kan skape endring, at der er plass i gjengen til henne, at der er en indre stemmer som vil gi? Så det blir lett å si JA når du spør?

Vel, treneren til Karsten Varholm sin metode er ikke å stå på sidelinjen og rope: LØP FORTERE!

Din beste metode for å verve givere er ikke å rope ut (fysisk eller digitalt): GI DA VEL!
(Med noen unntak, det kan du blant annet lese om i denne bloggen om du vil.)

 

Nei, vi må gjøre som Anne:


Om Anne Lindmo er en sylskarp markedsfører og har konstruert dette, eller om hun bare er et grepa kvinnfolk som (som Anne ville ropt ut) !!ELSKER!! kompisene sine, ja det vet jeg ikke.

Men skal jeg tippe, så er dette helt ekte, og dermed genialt.

Vil du ha nye fastgivere, så er ikke metoden å rope ut: GI DA VEL!

Du må komme i dialog, varme opp hoder og hjerter, og vite akkurat når du bør spørre om å gi. Får du det til riktig, ja da blir det mange givere, og reisen blir en fest. Jeg vet det er mulig, for jeg ser det hver dag.

 

PS 1: Med fare for å overforklare, så er det selvsagt ikke slik at du skal kopiere Anne Lindmo. Du behøver ikke lage podkast. Men prinsippene kan du kopiere. Hva har du som gir VERDI til potensielle givere. Som de gjerne vil ha? Finner du ut det, så er du godt på vei til å bygge deg en gruppe dialogvenner – som etter hvert blir givere. Eller medlemmer. Eller TV-seere.

PS 2: Lurer du på hva en dialogvenn er? Dialogvennen er det første nivået i en givertrakt – på veien til å få faste givere.


Kort fortalt ser den trakten/giverreisen slik ut: