Foto: Illum

Kanskje trenger du bare å bygge ei rulletrapp

På tide å lære seg et nytt yrke: Rulletrappbygger.
Publisert: 08.10.2024

ved Marius Hammer, senior fundraiser

 

Du har kanskje opplevd det du også: Du nærmer deg en rulletrapp og ser for deg en rask og effektiv transportetappe opp til neste etasje. Kanskje blir det en liten bris i håret også mens du med minimal innsats «stiger i gradene». Eller vind på hatten, i mitt tilfelle.

Vi som er fundraisere har mye å lære av kjøpesenterets rulletrapper. Ved første øyekast er den åpenbar og selvforklarende, ja vi bruker ikke mange kalorier på å reflektere over hvorfor de finnes. 

Men de finnes av en meget god grunn: De er et salgsverktøy av rang. 

 

Du har sikkert vært i København, og kanskje har du besøkt Illum. For i stormagasinet Illum ved Kongens Nytorv kan de rulletrapper. 

Hver etasje er åpen og tiltrekkende, med store utstillinger og flotte butikker. Og rulletrappene er strategisk plassert. Akkurat der hvor jeg har fått sett meg litt rundt i etasjen, og kanskje tenker på å vende nesen ut mot det yrende livet i gågaten utenfor. Akkurat da møter jeg rulletrappen. Og nesten uten å tenke meg om blir jeg med opp. 

Og når jeg kommer på neste nivå, er det bare en liten meter og en sving, for å komme meg videre opp i etasjene. 

Vil jeg derimot ned igjen, tilbake, ut, ja da krever det en halv runde gjennom etasjen for å finne trappen ned. Og om du har vært der, vet du at der er mange fristelser i butikkene du går igjennom. 

 

Vi fundraisere har mye å lære av Illum i København. For vi trenger også å bli gode rulletrapp-byggere.

I Illum er vi på en handle-reise. Som fundraiser bygger du en giver-reise.

 

Og en klassisk giverreise består typisk av disse «etasjene»:

1

Dialogvenn

De som mottar bladet, nyhetsbrevet, eller er frivillige.

2

Førstegangsgivere

De som har gitt sin aller første gave.

3

Sporadiske givere

De som gir av og til.

4

Trofaste givere

De som gir ofte.

5

Faste givere

De som har en giveravtale.

Det er etasjene dine. Kanskje har du dem på plass, med innhold og opplevelser for giveren på hvert nivå. Det er bra. Men har du bygget «rulletrapp» mellom etasjene? Et system som oppfatter akkurat når giveren er klar til å ta steget opp et nivå - og gjør det enkelt og attraktivt å få det til?

Et system hvor giveren ikke selv må komme på at han vil videre, og så finne ut hvordan han skal få det til. For det motsatte av rulletrapper er dørterskler. Og giveren kan ikke utstå terskler. Selv den minste oppgave han må gjøre, eller et snev av uklarhet om hvordan han skal gjøre det - ja det tar motet fra giveren, og han blir stående. 

 

For oss fundraisere kan det være veldig enkelt å skrive: «Vil du bli fastgiver, bare send oss en mail så ordner vi det», eller noe i den dur. Fra vårt perspektiv har giveren da en mulighet til å bli fastgiver. 

Men fra giverens perspektiv kan dette være en ganske høy terskel. «Hvor mye skal jeg gi», «hvordan skal jeg formulere e-posten», «hvem leser e-posten min, og når svarer de», «må jeg også snakke med dem på telefon», «kommer jeg til å få svar», etc, etc. Der oppstår en mengde spørsmål, som blir en terskel.

 

Og giveren blir stående.

 

For det hjelper lite at du har verdens beste sak, og givere som heier på deg - så lenge de ikke finner veien videre opp i givertrappen din. 

Hadde Illum kuttet strømmen på rulletrappene sine, så hadde senteret sett helt likt ut.

Men det hadde vært knapt med kunder i femte etasje.

 

Så, om du som fundraiser pønsker på hvordan du skal skape vekst for organisasjonen din, så er der ikke sikkert at det verken er fancy eller dyre kampanjer som trengs. 

Kanskje trenger du bare å bygge ei rulletrapp.

 

Kontakt Knif Fundraising

Cecilia Sbertoli, Knif Fundraising

Daglig leder
40 40 59 92 | | sbertoli@knif.no