ved Eldbjørg Ukkelberg Rønneberg, tekstforfatter
…
Tenk deg en analyse etter en DM som viser at det er få som har gitt, men at de som har gitt, har gitt godt.
DM står for Direct Mail og er et innsamlingsbrev med giro.
Direct Mail (DM) er fortsatt et effektivt innsamlingsverktøy blant våre mest trofaste givere, men det skal mer til enn bare ett brev og en giro.
Lav respons kan være en indikasjon på at organisasjonen din er i «bullseye-fasen», og at en stor gruppe av navnene i databasen din ikke er interessert i å gi. I så fall, kan du lese mer her:
Fundraiser du for en bullseye-organisasjon?
Det kjennes bra å treffe midt i blinken. Både når du kaster pil og når du fundraiser.
Les merVekke nysgjerrigheten
Men det kan også være at du faktisk har sendt til mange som kunne tenke seg å gi til din organisasjon, bare at de ikke helt vet det ennå. Da trenger giveren ofte bare litt hjelp av deg til å åpne konvolutten, i stedet for å slenge den rett i papirinnsamlinga.
Da er det på tide å vekke nysgjerrigheten til giverne.
Det er flere tiltak du kan prøve ut.
1: Legg noe oppi
Det mest spennende å prøve ut, er gjerne å putte noe oppi konvolutten. Noe som lager konvolutten litt klumpete og annerledes. Et drops, en penn, et bokmerke, et flagg, en magnet eller en pin? Det skal være noe som skaper tanken:
Hva er dette?
Men vær obs. Noen ganger kan ilegg skape en negativ reaksjon:
- Tenk at de sløser bort pengene på å sende ut godterier!
- Hva skal jeg med enda en kulepenn!
- Tror de at de kan kjøpe meg?
Oppi bør det være noe som er av lav økonomisk verdi, men som har en fin symboleffekt for din organisasjon. Det bør enten være en selvsagt logikk med gaven eller en hilsen som forklarer gaven.
Dessverre kan ikke overraskelseseffekten vare evig. Du kan ikke få stadig nye «åpnere» ved å sende drops eller penner. Men for å vekke en sovende interesse, er ilegg i konvolutt et spennende virkemiddel.
2: Design på konvolutt
Du kan også gi utsiden av konvolutten et nytt uttrykk. Du kan prøve ulike papirkvaliteter, størrelser eller farger. Du kan prøve håndskrift, du kan trykke bilde på konvolutten eller skrive noe. Det er bare kreativiteten som setter grensene for hva som er mulig, og så er der selvfølgelig kostnader å ta hensyn til også.
3: Varsling på SMS
Har du prøvd å sende ut varslings-SMS? Du kan vekke opp noen givere ved å sende dem en SMS i forkant. En liten, personlig, hyggelig SMS som forteller at det snart kommer en spennende historie til dem og en mulighet til å være med og bidra.
Formålet med en slik varslings-SMS er å gjøre giver bevisst på DMen som kommer.
Pass på at SMSen ikke virker masete eller invaderende, men positiv og vennlig.
Testing
Både ilegg, design på konvolutt og varsling på SMS kan øke åpneraten på DMen. Men du kan også bomme. Kanskje flere åpnet, men at stuntet fører til at givergleden går ned. For å unngå at dette blir en stor fiasko, anbefaler vi å teste på et lite utvalg først.
Send gjerne til 20 prosent av giverne i første omgang. Deretter kan du øke til 50, så du blir mer sikker på funnene.
Kanskje ser du at der er visse grupper som responderer godt på tiltaket og andre som responderer negativt. Kanskje menn gav mer når det var design på konvolutt og kvinner gav mindre? Eller at aldersgruppen 50-60 er den eneste som gir mer om de får et drops?
Lærdommen du får fra analysene, kan hjelpe dere å tilpasse ulike tiltak til ulike grupper, slik at organisasjonen mottar flere gaver.