Knif Fundraising | Ressurser for fundraisere

Knif Fundraising | Når veien svinger: Husk å svinge

Skrevet av Knif Fundraising | Sep 25, 2024 8:06:30 AM

ved Marius Hammer, senior fundraiser

 

Vi arbeider med digital fundraising, always on – hver uke, hver dag, ja gjennom hele døgnet. Og Facebook har forandret seg. Det som før fungerte bra fungerer ikke så bra lengre. Men vi verver fremdeles givere.

Mange, og til en god pris.

Det er bare det at veien har svinget. Så de som i dag arbeider som de gjorde i gamle dager (les: for 15 måneder siden) har problemer nå.
Jeg vil dra opp noen utfordringer mange møter, og noen refleksjoner rundt årsak og løsning. Har du kaffen klar? Okay, vi setter i gang!

Det siste året eller to har blitt kalt et “jordskjelv” for digital markedsføring og fundraising på Facebook. Mange sitter med samme erfaring: Det funker jo ikke lenger!

Det viktigste som har skjedd er:

  • Det har aldri vært flere annonsører enn nå, konkurransen øker.

  • Det tas mer hensyn til personvern i alle digitale flater, også Facebook. Vi får mindre data.

  • Facebook page aktivitet har gått ned fordi plassen skal gis til innhold folk bruker tiden sin på Facebook på, kvalitet, venner familie.

 

Så, «veien har svinget».

Hva er «svingen» vi da må gjøre?
Jo:

Vi må tilbake til å ta plattformens kreative aspekt på alvor, og det er på høy tid. Vi må bevege oss til mer av den gode gamle A/B testing, bedre kreativer og smartere targeting.

Vi må tenke annerledes. Facebook har gjort mange endringer, de fleste av dem gir oss mer muligheter, bedre plasseringsmuligheter og mer optimaliseringer. De færreste innen fundraising har tatt seg bruk av avanserte funksjoner for å optimalisere slik at man blir bedre.

Organisk spredning av fundraisingbudskap fra organisasjonen er stadig vanskeligere å lykkes med. Instagram og TikTok er fremdeles gode plattformer for organisk vekst og mange NGOer vokser organisk ved å legge inn kreativ innsats i eksempelvis reels. Husk at giveren er i sentrum, ikke verken kanalen eller organisasjonen. Om du ønsker (eller må) vokse organisk, bruke plattformer hvor det fremdeles er effektivt.

Finn ut og gjør research på giverne deres. Bruk dataene du har, fyll på med din egen «myke kunnskap» om dem og lag personas. Hvem er de? hva motiverer dem til å gi? Hva fungerer for å få dem til å gi? Er giverne dine eldre, og kanskje mer skeptiske til å legge inn kortinformasjon på Facebook? Finn alternativer for dem, for eksempel Vippsnummer i innsamlingsaksjonen.

Og, til slutt,

Når du hører fra både øst og vest at Facebook er «ut», husk da at Facebook er den desidert mest trafikkdrivende kanalen (sammenlignet med LinkedIn, Instagram, Snapchat og TikTok)

Og, ja, Facebook-brukere blir eldre, men hele ca 70 % av totalbefolkningen er på Facebook i dag – og en høyere andel i de gode giverglade gruppene:

  • 87 % av alle mellom 40-59 år er på Facebook

  • 78 % av de over 60 år er på Facebook

 

For, ja, det har skjedd store endringer på Facebook.
Men når veien svinger er løsningen ikke å stoppe.

Sving heller.

 

Linda Kukleci har bidratt til denne teksten.