Knif Fundraising | Ressurser for fundraisere

Knif Fundraising | Se på meg, du.

Skrevet av Knif Fundraising | Sep 25, 2024 11:01:42 AM

ved Eldbjørg Ukkelberg Rønneberg, tekstforfatter

 

Velger du hagle eller rifle for å treffe midt i blinken?

 

Jeg har egentlig ikke peiling på skyting, så kanskje denne metaforen bommet totalt. Men jeg vet at hvis våpenet ditt er ORD, og du skal treffe et hjerte, så er PRESISJON en vinner. Det samme gjelder visuelle uttrykk.

Du må kjenne giveren din, og se for deg denne, mens du skriver eller designer.

 

Hva er personas?

Du kan umulig kjenne alle giverne dine. Derfor velger vi oss ut en gruppe vi vil nå, som vi smelter sammen til en fiktiv karakter – En persona.

Ordet persona stammer fra latin og betyr ansiktsmaske brukt av skuespiller, rolle i skuespill eller rolle i livet.

 

Hvem er dine ideelle givere?

Hvem er egentlig organisasjonens mest typiske giver? For å lage en god persona for denne gruppen, må du først inn i basen og finne de rette tallene. Hvor kommer de beste giverne fra? Hvilket kjønn er de? Hvor gamle er de? Du trenger harde fakta for å lage en presis skisse av gruppen.

 

Lag et "menneske"

Så er det på tide å fargelegge. Gjennom erfaringer fra møter med givere, må teamet sammen gi personaen personlighet. Hva slags livsstil har h*n? Hvilke verdier har h*n? Og så videre.

Personaen får også et navn og et ansikt.

Kanskje ender dere opp med Miljøbevisste Margaret, Frydefulle Fride, Konservative Kåre eller Empatiske Erling?

Å utvikle en persona er ofte en morsom øvelse for teamet, som også er svært nyttig for fremtidige tekstprosesser. Dere får en felles forståelse for hvem dere skriver for, slik at samarbeidet blir lettere. Du lærer deg å ta på deg brillene til giveren. Og – ikke minst: Du forstår bedre hva som er giverens motivasjon for å gi!

 

Se på meg!

Heng gjerne dette «mennesket» opp på veggen, og se på det mens du jobber. Selv om det ikke er et ekte menneske som ser på deg, kan personaen hjelpe deg å gå inn i den emosjonelle tilstanden du trenger for å nå det ekte mennesket som skal motta teksten.

Det er dette ene, oppdiktede mennesket du skal se for deg når du arbeider. Det spiller ingen rolle hvilken karakter norsklæreren din fra videregående eller designlæreren fra høyskolen ville gitt arbeidet.

Om du skriver til Empatiske Erling, så er det Erlings mening som gjelder. Det spiller heller ingen rolle om din kunstneriske kollega ikke liker fontene du velger.

Faktisk er det ikke så viktig hvor godt lederen din liker teksten, heller.

For det er GIVEREN du skal treffe, ikke alle andre.