ved Eldbjørg Ukkelberg Rønneberg, tekstforfatter
…
Hvordan skriver du en historie som får folk til å gi?
La oss se på den delen av historien vi i KNIF Fundraising beskriver som urgency. Hast. Hvorfor skal leseren gi akkurat nå? Kanskje er også du en av mange som synes dette spørsmålet er det vanskeligste?
Hvorfor er urgency viktig?
Som fundraiser skal du skape en følelse av hast. Fordi du skal bevege mottakeren din fra å føle til å handle. Skal innsamlingen din lykkes, er du avhengig av at leseren gir, i stedet for å legge bort brevet eller scrolle videre på skjermen.
"Selvfølgelig haster det å redde liv"
Jeg kan iblant føle meg litt dum, når jeg spør: «Og hvorfor haster det å gi penger til dette prosjektet?»
Det virker ofte opplagt hvorfor det haster.
Mennesker sulter. De har det vondt. De kan ikke sende barna sine på skolen. De kan dø. Det er klart det haster. Det forstår jeg.
Men mennesker har alltid sultet
Ja, jeg hørte selv hvor kynisk og ekkel den setningen var.
Men sett deg i giverens sted. Det haster å få middagen på bordet. Det haster å betale regningene. Det haster å besøke en syk slektning. Det haster å leve livet, her og nå.
Giveren forstår at en fremmed trenger mat, medisiner eller rullestol. Men det trenger noen i morgen og neste år også. Det kan ikke prioriteres AKKURAT NÅ. Da brenner middagen seg. Innkassokreverne kommer til å sende brev på grunn av glemte regninger. Og hva med den syke slektningen?
Lettere å prioritere korte frister
Langvarig matmangel og sultkatastrofer kan være krevende å samle inn penger til. Det viser mange eksperimenter. Hvorfor? Den ene grunnen er nettopp lang varighet.
Det er psykologisk mer motiverende å ta grep, om du har en kort frist.
Det fungerer dårlig for en lege å si til en 20-åring: Du må trene nå, slik at du unngår hjerte- kar sykdommer som 50-åring. Det er lettere å ta på joggeskoene om legen fortelle hva trening gjør på kort sikt: Som bedre konsentrasjon og hukommelse, lykkehormoner, økt selvtillit, mer energi og nye venner.
Korte og tydelige frister mobiliserer. Det vet du som arbeider med å lage innhold.
Hva er god urgency?
En god urgency er troverdig og lett å se for seg. Vi vil innsamlingshistorien din skal ha en tydelig frist. Eksempler kan være:
-
Gi [NAVN] sko før vinteren
-
Du kan gi familier mat på bordet i jula.
-
Målet er å bli ferdig før juni. Er du med på innspurten?
-
Håpet om å finne gjenlevende svinner for hver time.
-
La oss gi denne klassen bøker før skolestart
Vi hjelper deg med urgency
Mange av dere arbeider langsiktig, om det er utviklingsprosjekter, inkluderingsarbeid eller å oppfylle misjonsbefalingen. Men i de fleste tilfeller, finner vi likevel en urgency som fungerer for innsamlingen.
Der det blir vanskelig, handler det gjerne om å bryte ned det store målet i mindre delmål.
Kanskje flere kommer til å svi middagen sin mens de gir penger til prosjektet deres, men hva gjør vel det, når man er med på å forandre verden?
PS: Dette er første innlegg om de grunnleggende elementene som må til for å lykkes med en innsamlingstekst: Issue, action, impact og urgency.
ISSUE: Hva er PROBLEMET???
Verden er full av problemer. Det vet alle. Hvordan viser du at det likevel nytter å gi?
Les merACTION: Gode løsninger i fundraising
I dag skal vi se på de gode løsningene. Løsningene som viser at giveren kan gjøre en forskjell.
Les merIMPACT: Vis giveren din hva gaven kan utrette
Som fundraiser snakker du til mennesker som ønsker å gjøre en forskjell. Vis giveren at selv en liten gave kan skape store ringvirkninger.
Les mer