Nå er det et drøyt år siden Blå Kors og IT-sjef Tommy Sollyst valgte løsningen til Bsure. Når Bsure presenterer seg, sier de at de «har utviklet en løsning for brukeradministrasjon som gir full oversikt over brukere, lisenser og tilganger».
Sikkerhet
IT-sjefen ønsket seg en slik oversikt – en oversikt han kunne stole på. Raskt kunne han spare penger ved å lukke brukerlisenser som ikke var i bruk. Men det var ikke alt: – Det viktigste her handler egentlig om IT-sikkerhet, sier Sollyst.
Ingen andre enn ansatte skal ha tilgang til Blå Kors’ systemer. Heller ikke tidligere medarbeidere. – Den som flytter fra en bolig, leverer fra seg alle nøkler til boligen. Minst like selvfølgelig bør det være at vi deaktiverer tilganger etter tidligere kolleger.
“
Den som flytter fra en bolig, leverer fra seg alle nøkler til boligen
1600 medarbeidere og sensitiv informasjon
Blå Kors driver behandlingsinstitusjoner for mennesker med alkohol- og rusproblemer. Også spilleavhengige, forebyggende arbeid – og ikke minst familier og barn som er berørt av rusavhengighet – har Blå Kors gjort til sitt felt.
– Dermed inneholder våre IT-systemer svært sensitiv pasient-informasjon.
Sollyst forteller at Blå Kors har om lag 1600 medarbeidere.
– For ansatte som stort sett bruker mindre deler av Office-pakka, kan det virke unødvendig at vi internt snakker så mye om IT-sikkerhet. Men når vi har ansvar for informasjon som ikke må komme på avveie, må absolutt alle vise disiplin og ta sikkerhet på alvor.
“
Vi har ansvar for informasjon som ikke må komme på avveie
Høye forventninger og virkeligheten
Tommy Sollyst hadde ikke bare forhåpninger, men høye forventninger til Bsure-løsningen før de – som de aller første – gikk inn i avtalen.
Er forventningene blitt innfridd?
– Absolutt. Løsningen gjør det enkelt for oss å ha innsikt og overblikk.
I sin profilering på Knif Innkjøps nettsider lover Bsure «enkel oversikt i Power BI gjennom ferdige dashboard og rapporter». Oversiktene skal blant annet vise hvem som har utvidete rettigheter, om MFA er registrert – alt for å kunne «lukke potensielle hull som finnes i deres Entra ID».
Systemer, løsninger og folk
Selve løsningen er selvfølgelig avgjørende. – Men det har vært like viktig for oss at vi har fått tett og god oppfølging fra dem som jobber i Bsure, sier Tommy Sollyst.
Han var en av mange som hadde innlegg under Knif-dagen i slutten av november.
Hvorfor? – Jeg ville fortelle om en ekte brukeropplevelse – få fram at dette virker.
Andre innkjøpsavtaler
Gjennom Knif Innkjøp har Blå Kors Norge også valgt å knytte seg til avtalene med Telia, Canon og Konica Minolta.
Begrunnelsene for disse valgene er ulike, men IT-sjefen nevner Telia som et eksempel: – Vi gikk over til Telia for tre år siden. Den som skal få ned variable kostnader, kan ikke se seg blind på enkelte tilbud som plutselig dukker opp. Vi ser på helheten i den pakka som blir tilbudt; da vet vi at vi sparer kostnader med Telia-avtalen. Så enkelt, avslutter Tommy Sollyst.
“
Vi ser på helheten i den pakka som blir tilbudt; da vet vi at vi sparer kostnader med Telia-avtalen. Så enkelt.
Kontakt Knif Innkjøp
