Ål folkehøgskole og kurssenter for døve har 26 bygninger på området sitt. Da er vedlikehold og fornyelse en del av hverdagen, og Kenneth Ommundsen snakker om verdien av å ha en god leverandør av byggevarer.
Han er selvfølgelig opptatt av gode priser og godt utvalg, men sier også: – Det er viktig å handle lokalt, slik at de lever videre, sier Ommundsen.
52 år gamle vinduer
Lenge før Knif Innkjøp våren 2024 inngikk avtale med Optimera og Montér-kjeden, hadde Ål folkehøgskole et fast kundeforhold til Montér Ål. Og som for flere av Knifs medlemsvirksomheter, har den nye innkjøpsavtalen styrket et kundeforhold som allerede var sterkt.
Så da Ommundsen og den øvrige ledelsen besluttet at hovedhusets vinduer fra 1973 skulle skiftes, falt valget raskt på Montér. – Målet vårt var å redusere strømforbruket.
I tillegg til innkjøp av nye tre-lags vinduer, inneholdt prosjektet en del tømrerarbeider, maling og andre utbedringer. – Totalt om lag 1,5 millioner kroner.
“
Vi får gode rabatter, og vi samarbeider godt.
Ekstra utfordringer – nei
Kenneth Ommundsen er fornøyd med resultatet av arbeidene, og med samarbeidet med Montér: – Vi får gode rabatter, og vi samarbeider godt. Da er jeg storfornøyd, sier han.
Jan Ove Øen er daglig leder på Montér Ål. Vi ber ham beskrive kundeforholdet til Ål folkehøgskole: – Ettersom kontaktpersoner der er døve, kunne en tro at vi møtte på ekstra utfordringer. Slik er det ikke. Vi har bare godt å si om denne relasjonen, og vi merker at de setter pris på oss – både lokalkunnskapen og fagkompetansen vår, sier Øen.
“
…vi merker at de setter pris på oss – både lokalkunnskapen og fagkompetansen vår.
Tegnspråk er dagligspråk
Ål folkehøgskole er en frilynt skole med 46 elevplasser, landets eneste folkehøyskole for døve, og den eneste folkehøgskolen der dagligspråket er tegnspråk.
Målet med skolen og kurssenteret er «livslang læring der tilbudene er konsentrert omkring de behov døvesamfunnet har». Derfor tilbyr de blant annet «kompetanseheving for foreldre, kurs i sosial mestring og nettverksbygging for unge og voksne, seniorkurs for døve og tegnspråkkurs».
Da er innkjøpsbehovene mange og varierte, og i tillegg til avtalen med Optimera/Montér benytter kurssenteret og folkehøgskolen seg av Knif Innkjøps avtaler med Sparebanken Sør Bedrift, ASKO, BAMA, Tine, Maske, Culina, Retura, Telia, Circle K, Pals og Jysk.
I tillegg til å være vedlikeholdsleder, er Kenneth Ommundsen også IT-konsulent. – Kan du si noe om verdien av de mange Knif-avtalene?
– Ja, vi bruker alle og har godt utbytte av avtalene. Dette vil vi gjerne fortsette med, sier Kenneth Ommundsen.
“
Dette vil vi gjerne fortsette med.

Relaterte innkjøpsavtaler
Kontakt Knif Innkjøp
