For å oppheve avtalen kom det et solid krav om gebyr og betaling for ubrukt strøm (bruddgebyr).
I januar ble vi oppringt av Kraftkompaniet AS og tilbudt en gratis "Energianalyse”. Den skulle undersøke strømforbruket vårt en måned, og resultatet skulle bli en "skreddersydd" strømavtale. Vi ble forsikret om at avtalen kunne sies opp når som helst uten forpliktelser for oss under analysen. Dette sa vi ja takk til og undertegnet avtalen.
Det som stod nederst med liten skrift, la vi dessverre ikke merke til. Der var det en henvisning til en nettadresse med "betingelser for energianalyse", som vi med underskriften hadde godtatt.
Da måneden var omme, fikk vi en e-post som gratulerte oss med en "skreddersydd" strømavtale.
Senere fikk vi faktura for de tre første månedene og den gjorde meg overrasket og urolig. Årsprisen for Hus 1 var kr 55.260 + mva og for Hus 2 kr 29.604 + mva. På fakturaen stod det at "forventet årsforbruk" ville være på 28.871 kWh/år og 19412 kWh/år. På Kraftkompaniets kundeservice ble vi fortalt at fastprisavtalen etter «Energianalysen» på Hus 1 var en fastprisavtale som dekket 37-65.000kWh/år, og på Hus 2 på 25-37.000.
Etter mange henvendelser til kundeservice fikk vi etter hvert informasjon om at fastpris-avtalen betydde at vi skulle betale "full pakke", uten refusjon for ikke benyttet strøm. Fra 1. august fikk vi etter mange forespørsler redusert avtalene til 25-37.000 kWh for Hus 1 og 18-25.000 for Hus 2.
I avtalen vi undertegnet skulle vi få en fastprisavtale basert på reelt forbruk avlest på strømmåler og fjerne kostnader på forbruk som ikke var tilstede
Vi ser at det er vår uoppmerksomhet har ført oss inn i dette, men samtidig kjennes det som et bondefangeri-opplegg også. Håper at du med din erfaring kan bistå oss!
Dette eksempelet er dessverre ikke enestående. Vår anbefaling er at Knif-medlemmene styrer unna tilfeldige henvendelser og kontakte Fjordkraft for å få en strøm-sammenligning. Avtalen med Fjordkraft har fortsatt god vekst og sikrer Knif-virksomhetene best mulig strømpris.